Kategorien

Information

  • Handleiding onderhoud buitenboordmotor

  • Stap 1: olie vervangen

  • Het eerste wat er moet gebeuren aan onderhoud is het vervangen van de motorolie. Daarvoor moet als eerst de olie uit het blok. De aftapbout zit in een slangetje onder de motor en kan je los halen met een pijpsleutel. Zorg dat je voor je hem los maakt al een bak hebt om de olie in op te vangen en dat de buitenboordmotor in de horizontale positie staat.
  • Doe tijdens het leeg lopen de vuldop open zodat sneller en beter leeg loopt. Deze in weer gegeven in het onderstaande afbeelding. Het leeglopen duurt ongeveer 10 minuten tot een kwartier.

  • Nadat de oude olie uit het motorblok is, is het tijd om deze weer te vullen. Voor de juiste olie <klik hier> Monteer eerst weer de aftapbout en vul de motor bij met met de olie tot deze een olielevel indicatie geeft van iets boven het midden van het maximale en minimale niveau. Wacht nu 10 minuten en meet nog eens het niveau als deze in het midden is dan is het top en als het boven het minimale niveau is het goed genoeg. Let op bij het meten dat je elke keer de meetunit (de dop van de vulopening) schoonmaakt met papieren doek en dat je er hem er helemaal in schroeft. Zodra alles goed doe je de vuldop er weer op en is stap 1 klaar.

  • Tip: Mocht de olie wit zijn, dan is er waarschijnlijk een lekkage in het koelsysteem! 

  • Stap 2: Bougie vervangen buitenboordmotor

  • De bougie dient elk jaar vervangen te worden . Het zijn de kosten niet, en dit kan veel ellende voorkomen. Bij slechte verbranding zal dit schadelijk zijn voor het motorblok.

  • Stap 3: interne anode en thermostaat

  • Verwijder de afdekplaat van de thermostaatbehuizing. Let op: hier zit een interne anode gebout. Controleer of deze nog voldoende heel is.
  • *Tip: De anode moet om het jaar preventief worden vervangen!

  • Stap 4: brandstoffilter buitenboordmotor vervangen

  • Deze wordt ieder jaar vervangen en hoeft niet gecontroleerd te worden. Vervangen gaat door de klemmen los te maken en er een nieuwe in dezelfde richting te monteren. Er wordt vaak advies gegeven om dit om het jaar te doen. wij van Power Watersport adviseren ieder jaar i.v.m. vuil en water na een winterperiode een hoop ongenoegen kan veroorzaken bij het starten van een nieuw vaarseizoen. 

  • Stap 5: schroef buitenboordmotor

  • De schroef dient elk jaar gecontroleerd en schoongemaakt te worden. Het is normaal dat er delen van de verf missen aan de randen en dat de vorm niet volledig vloeiend is. Wel moet men letten op beschadigingen van de schroef. Dit kan ernstige beschadigingen opleveren aan het staartstuk, en uiteindelijk aan het motorblok. Wanneer een bootschroef beschadigd is, is deze uit balans, en draait niet meer gebalanceerd rond. Dit geeft extra trillingen en vibraties die tot bovenin de motor tot beschadiging kunnen lijden. Daarnaast zal een beschadigende propeller ook lijden tot een verslechterde performance.
  • De aandrijfas van de schroef moet ieder jaar gevet worden. Dit kan door de schroef te verwijderen. Dit gaat door eerst de splitpen te verwijderen en vervolgens de eindmoer los te halen. Let hierbij op de vele ringen en de volgorde hiervan. Voordat de as gevet wordt dient deze eerst schoon gemaakt te worden met papieren doek. De olie die gebruikt dient te worden is <LUB11404 klik hier>. Met één vinger de as insmeren is voldoende. Nadat deze gevet is kan de schroef er weer op gemonteerd. Let op dat je de schroef goed om monteert.


  • *Tip: Neem altijd een extra schroef en de benodigde hardware mee aan boord om uw bootschroef te vervangen bij beschadiging. Een extra aluminium propeller is de minst dure oplossing.
  • Stap 6: externe anode los halen

  • De anodes dienen jaarlijks vervangen te worden. De meest gangbare plekken zitten boven de schroef (Trim Tab anode <klik hier voor vb.). Op de bracket zitten ook altijd anodes. Dit is de bevestiging van de buitenboordmotor aan de boot.
  • Stap 7: staartolie vervangen

  • Aftappen gaat door de 2 schroeven los te maken (let daarbij op dat je de juiste schroef hebt aan de bovenkant. Zorg weer dat je een opvangbak hebt om het in op te vangen.
  • Het makkelijkst is om de speciale staartstuk bijvul set te gebruiken <MSPi2422 klik hier> . Na het vullen ook de bovenste weer schroef weer dicht doen. Voor de juiste staartstuk olie <klik hier>.
  • Tip: Laat de oude olie even 10 minuten staan en controleer hierna of er onderin water zit. Indien ja is oliekering stuk en zal deze vervangen moeten worden. Indien nee dan kan deze opnieuw gevuld worden.

  • Stap 8: impeller

  • De impeller wordt jaarlijks gecontroleerd en om het jaar preventief vervangen. Om bij de impeller te komen dient het staartstuk gedemonteerd te worden. Let op: In sommige gevallen moet eerst de schakelstang los worden gehaald. Dit kan achter de grote rubberen dopen. Nadat je deze los hebt moet je de motor in de achteruit zetten en kan je de schakelstang los bouten met een sleutel. Niet helemaal losbouten want anders raak je hem kwijt! Bout hem net vergenoeg los dat de schakelstang eruit kan.
  • Nadat je de schakelstang los hebt kan het straatstuk los gebout worden en kan je het straatstuk los halen. Let hierbij op dat je geen onderdelen verliest. Met een beetje heen en weer halen krijg je het staartstuk van de buitenboordmotor, maar forceer het niet!
  • Haal de bovenkant van de behuizing los door de bouten los te maken. Controleer de impeller op beschadigingen en indien beschadig of 2 jaar oud vervang deze. Bij het vervangen dient de as schoon gemaakt te worden met papieren doek en opnieuw gevet te worden met <LUB11404 klik hier>. let er op dat de impeller een richting heeft en dat deze weer op dezelfde manier gemonteerd wordt (let op de kromming van de bladen).
  • Het staartstuk bestaat uit 2 stukken die je los kan halen door ze uit elkaar te trekken, let hierbij weer op de eventuele busjes. Nu kan je bij de impeller behuizing, en controleer deze op beschadigingen zoals scheuren of deuken. Bij beschadigingen dient de behuizing vervangen te worden inclusief pakkingen.
  • Een nieuwe impeller kan door droogdraaien worden beschadigd. Daarom dient bij installatie de binnenzijde van het impeller behuizing met een beetje vet ingevet te worden. De impeller moet met één beweging in de pomp gemonteerd worden.
  • Doe de behuizing er weer op (tip: draai hem er op het laatste stukje) en bout deze weer vast. Doe de 2 delen van het staartstuk weer in elkaar. Nu komt het lastige gedeelte waarbij je hulp nodig hebt. Namelijk het monteren van het staartstuk weer aan de motor. Zet als eerst de motor weer in de neutraal. Doe het staartstuk in de motor waarbij je zorgt dat de stangen in de volgorde komen zoals hier onder is weergegeven.

  1. Duw het staartstuk verder tot dat de eventuele schakelstang door het gaatje aan de bovenkant eruit moet gaan komen (dit geldt bij sommige modellen). Ga een beetje spellen tot deze in het gaatje zit en duw verder. Zorg hierbij ervoor dat de stang vanuit de motor in de trechter te recht komt. Duw nu verder tot je niet verder kan. Nu komt je hulpje in actie die gaat namelijk langzaam de motor rond laten draaien door rustig aan het startkoord te trekken terwijl jij duwt. Als het goed is kom je nu verder met duwen en kan je hem gaan vast bouten.
  2. Zet de motor weer in de achteruit en laat je hulpje met een tang de schakelstang goed indrukken tot deze niet verder kan als het goed is hoor/voel je dat dit goed is. Eventueel nog de schroef roteren tot deze goed is geschakeld. Nu kan de schakelstang weer vast worden gemaakt. Controleer voordat je de rubberen doppen weer terug doet eerst de werking van de schakelstang door de motor in de 3 standen (vooruit, neutraal en achteruit) te zetten en langzaam aan het startkoord te trekken. In neutraal mag de schroef niet gaan draaien, in de vooruit de ene kant op en in de achteruit de andere kant op. Let er wel op dat bij sommige modellen de startblokkering handmatig moet omzeilen tijdens deze test. Dit doe je door bovenop de startmechanisme handmatig de volgende pijlen naar elkaar laat wijzen.

  • Stap 9: externe anode monteren (motorblok anodes)

  • Nu kan de nieuwe externe anode gemonteerd worden
  • Stap 10: koeling en benzine leidingen schoonmaken en controleren

  • Plaats de <doorspoelklem klik hier> op de roosters van de waterinlaat op het staartstuk en sluit deze aan met de handige snel sluiting op het kraanwater.
  • Start de motor zonder tank (of eerst stap 13 uitvoeren). Controleer of de koelstraal helder en krachtig is.
  • Zet de buitenboordmotor weer uit.
  • Controleer de leiding rondom het motorblok op lekken (of het vochtig is), kapotte leidingen moeten worden vervangen worden.
  • Stap 11: carburateur schoonmaken

  • De carburateur maak je schoon door gebruik te maken van speciale carburateur reiniging <klik her>
  • Stap 12: vetten

  • Vet alle zichtbare draaiende delen <klik hier> En alle vetnippels met een speciale vettanggereedschap <klik hier>
  • Stap 13: nieuwe benzine

  • Zorg dat je met nieuwe benzine in de tanks doet.
  • Stap 14: slang ontdoen van oude benzine

  • Haal de benzinestekker slang van de buitenboordmotor en pomp een aantal keer totdat de oude benzine uit de slang is.
  • Stap 15: sluit de motor aan

  • Sluit de motor goed aan op de benzineslang en pomp de benzine op tot de knijpbal weer hard is.
  • Stap 16: start de motor en stel hem af

  • Stel het stationair toerental af, dit kan met de bout aan de carburateur. Deze is goed als deze zo laag mogelijk ligt zonder dat de motor afslaat bij schakelen, bij een warme motor.
  • Stap 17: testen

  • Test of de motor werkt zoals zou moeten.