Schoon en betrouwbaar vaarwater – wie wil dat niet? Als watersportliefhebber kunt u daar natuurlijk zelf aan bijdragen. Op heel veel manieren. Door met uw vaargedrag aan het milieu te denken, bijvoorbeeld, en door helemaal niets op het oppervlaktewater te lozen. Ook het onderhoud aan en de afstelling van uw buitenboordmotor dragen bij aan de kwaliteit van het vaarwater.

Die kwaliteit is de laatste jaren enorm vooruit gegaan. Zichtbare vervuiling en dode vissen komen nog maar zelden voor. Het meeste vaarwater is veel schoner en helderder dan vroeger. Maar laat u niet misleiden. Niet alle vervuiling is zichtbaar en steekproeven tonen aan dat het nog veel beter kan. Het is dus zaak om alert te blijven.

Buitenboordmotor steeds schoner

Zoals steden oudere dieselauto’s uit de bebouwde kom weren, besluiten ook steeds meer gemeenten om perk en paal te stellen aan vervuilende boten. Amsterdam loopt voorop, logisch natuurlijk, want de Amsterdamse grachten zijn populair bij de waterrecreant. Sinds 1 januari 2017 zijn tweetaktmotoren er niet meer welkom.

Zijn dergelijke maatregelen ook te verwachten voor open vaarwater buiten de steden? Dat is goed denkbaar, want de urgentie om CO2-uitstoot terug te dringen, is hoog. Gelukkig schenken fabrikanten van buitenboordmotoren veel aandacht aan innovatieve technieken die zorgen voor minder brandstofverbruik en uitstoot en dus voor minder milieubelasting. De buitenboordmotor wordt steeds schoner.

Elektrische buitenboordmotor stoomt op

Net als de auto-industrie investeert ook de buitenboordmotorindustrie in elektrische buitenboordmotoren. Ze zijn niet alleen milieuvriendelijk, maar ook heel stil, wat de natuurbeleving op het water versterkt. Vooralsnog hebben ze echter een geringe actieradius en zijn ze vooral geschikt voor kleinere boten als roeiboten, zeilboten, sloepen en visboten. Maar de ontwikkelingen lopen door. Het is zelfs denkbaar dat u in de toekomst vaart met een buitenboordmotor op waterstof.

Wat voor motor u ook heeft, u kunt als watersporter veel doen om vervuiling van het oppervlaktewater tegen te gaan. Dat begint met brandstof- en milieuvriendelijk varen: niet te bruusk en bij voorkeur met een niet te hoge, gelijkmatige snelheid. Als iedereen zich die nieuwe stijl van varen eigen maakt, scheelt dat al heel veel.

Alle beetjes dragen bij aan de kwaliteit van het vaarwater

Er zijn meer eenvoudige maatregelen die u in acht kunt nemen. Controleer regelmatig uw afvalwatertank om er zeker van te zijn dat er niets weglekt. Loos afval- en bilgewater bij de daartoe bestemde walstations. Bewaar het afval aan boord van uw schip gescheiden, net als thuis, zodat u het in de haven gescheiden kunt aanbieden. Is uw boot nog afhankelijk van ‘ouderwetse’ smeer- en vetproducten? Gebruik dan milieuvriendelijke, biologisch afbreekbare varianten.

Ook is het van belang om zorgvuldigheid te betrachten bij het tanken, of u dat nu rechtstreeks doet, of met behulp van een jerrycan. De HISWA heeft wel eens berekend dat er in de watersport per jaar 3.500 liter brandstof vermorst wordt. Dat is slecht voor uw portemonnee, maar nog slechter voor de waterkwaliteit. Alle druppels bij elkaar vormen al snel de spreekwoordelijke olievlek.

Tot slot: goed onderhoud en de juiste afstelling van uw buitenboordmotor zorgen ervoor dat u zuiniger vaart en het milieu minder belast. Het loont altijd de moeite om bij het kopen van onderhoudsproducten en nieuwe onderdelen voor uw buitenboordmotor milieuaspecten mee te laten tellen. Zodat u nog lang kunt genieten van schoon en betrouwbaar water.