Categorieën

Informatie

Blog - whats new?

Motorboot of waterscooter, iedereen die uit varen gaat is verantwoordelijk voor de veiligheid op het water – veiligheid voor uzelf, uw opvarenden en de schepen om u heen. Zelfs al heeft u maar een kleine boot met een bescheiden buitenboordmotor, iedere schipper kent de vaarregels en houdt zich eraan. U vindt de regels in het Binnenvaartpolitiereglement (BPR).
Read more
U bent een liefhebber van de hengelsport en gaat er graag met uw visboot met buitenboordmotor op uit. Als het maar even kan, doet u dat ook in de winter. En waarom ook niet? Een goed onderhouden buitenboordmotor draait ’s winters even mooi als ’s zomers en de vissen bijten niet minder bij een beetje kou.
Read more
In het beroepsgoederenvervoer over de weg is ‘het nieuwe rijden’ de norm, in de beroepsvaart maakt men werk van ‘het nieuwe varen’. De doelen zijn hetzelfde: besparen op brandstof. Dat is op de eerste plaats belangrijk om economische redenen, maar ook het milieu profiteert ervan. We kunnen er immers niet omheen: hoe meer benzine we verstoken, hoe meer C02 we de lucht inblazen. En dat moet minder, zoals is vastgelegd in het Klimaatakkoord van Parijs, dat in 2015 door alle grote wereldleiders is ondertekend.
Read more
Mensen zijn van nature lui en inventief. Die uitzonderlijke combinatie levert door alle eeuwen heen praktische uitvindingen op. Denk aan het wiel, aan de stoommachine, aan elektriciteit en aan de ontbrandingsmotor. Alle technieken waarmee we ons vandaag de dag als vanzelfsprekend in beweging zetten, zijn ooit uitgevonden. Dat geldt natuurlijk ook voor de buitenboordmotor.
Read more
Hoewel de winters in Nederland nog maar zelden echt streng zijn, blijft het van belang maatregelen te treffen, die maken dat uw buitenboordmotor afdoende beschermd is. Weersinvloeden kunnen immers van negatieve invloed zijn op essentiële buitenboordmotor onderdelen en bij vorst kunnen kritieke onderdelen zelfs kapot vriezen.
Read more
Na een lang vaarseizoen komt de winter inmiddels weer met rasse schreden dichterbij. Tijd om uw boot winterklaar te maken en het nodige onderhoud te verrichten voordat deze de stalling ingaat. Dit is niet alleen van belang voor een optimale levensduur van uw bezit, maar bespaart u bovendien veel werk in het voorjaar. Dit zijn de belangrijkste werkzaamheden:
Read more
Nederland staat van oudsher bekend als een echt watersportland. Dat is niet zo vreemd, gezien de aanwezigheid van vele binnenwateren en de mooie ligging aan zee. Toch bezit lang niet elke Nederlander een eigen boot. Dat is jammer, want met name het bezit van een sloep of motorboot is laagdrempelig en biedt erg veel voordelen. Hieronder noemen we er drie belangrijke:
Read more
Als u veel op het water bent, weet u als geen ander dat gevaarlijke situaties zich binnen een mum van tijd kunnen ontspinnen. Dat komt niet alleen omdat het zicht soms slecht is, maar ook omdat de communicatie over grotere afstanden soms lastig is. De oplossing voor deze en andere situaties op het water is simpel: de gastoeter. Onmisbaar voor iedereen die aan watersport doet.
Read more
Gaat u in de zomer graag het water op, maar beschikt u helaas nog niet over een vaarbewijs? Ook in dat geval mag u gewoon varen, maar moet u zich wel aan de snelheidsreglementen houden die de Nederlandse wetgeving voorschrijft. Hieronder gaan we nader in op de specifieke regelgeving en het aantal PK dat uw buitenboordmotor mag zijn.
Read more
Jaarlijks worden er ongeveer 1200 boten gestolen. Minder bekend is de jaarlijkse diefstal van circa 2100 buitenboordmotoren. De Waterpolitie laat weten dat deze cijfers anno 2017 relatief sterk stijgende zijn. Hoewel de autoriteiten streng toezicht proberen te houden op diefstal, neemt het aantal meldingen van diefstal in de watersport namelijk zienderogen toe.
Read more