Hoe kan ik een accu controleren of deze nog goed is? De accu gaat helaas geen leven lang mee. Met name in de wintermaanden krijgen de accu’s het zwaar te verduren. Het beste is om de accu uit de boot, waterscooter of jetski te halen en deze op een druppellader te plaatsen op een niet te koude plek. Als u liever niet door een kapotte accu verrast wilt worden is het verstandig na de winter de accu te testen of te laten testen.

Accu doormeten gaat het beste met een multimeter

Bij het doormeten van de accu, wil je weten of de accu voldoende spanning kan leveren om de buitenboordmotor, inboard, waterscooter of jetski betrouwbaar te kunnen starten.

Voor het doormeten van een accu, heb je een multimeter nodig met een min/max functie en krokodilklemmen.

Meten in ruststaat

Zet de digitale multimeter op het meten van de gelijkspanning (Vdirect-current-symbool)

Sluit de zwarte klem aan op de minpool van de accu, en de rode op de pluspool. De multimeter geeft dan meteen de spanning aan. Dit getal zegt iets over hoever de accu is opgeladen. Een accu van 12V die voldoende is opgeladen zou in ruststaat, dus wanneer alles dat gebruik maakt van de accu uitgeschakeld is, ongeveer tussen de 12.4 en 12.7V moeten aangeven. Als de gemeten waarde hiertussen valt weet je dat de accu voldoende opgeladen is om de stress test uit te voeren.

Stress test / Load test 

Een accu van een buitenboordmotor, inboard, waterscooter boot of jetski is goed wanneer het voltage bij zwaar verbruik niet te ver daalt. Voor het testen hiervan gebruik je dus de min-functie van de multimeter. Druk de min-functie in, en start de buitenboordmotor, inboard, waterscooter boot of jetski. Druk na het opstarten de min-knop weer in. Bij het starten van de buitenboordmotor, inboard, waterscooter boot of jetski wil je zien dat het voltage niet verder dan de 9.6V daalt (minimale gemeten waarde tijdens het starten). Als de multimeter ook de max-waarde meet, zal je opvallen dat de max-waarde tijdens het draaien hoger ligt hoger dan in de ruststaat, omdat de accu wanneer de motor loopt opgeladen wordt. Waardes hierbij zijn vaak boven de 14V. In volgende alinea gaan wij hier meer over uitweiden.

laadspanning controleren 

Als de buitenboordmotor, inboard, waterscooter boot of jetski niet meer start omdat de accu leeg is moet er eerst naar de laadspanning worden gekeken. Om de laadspanning te kunnen meten zal de motor echter wel gestart moeten worden. Dit kan men bijvoorbeeld doen door middel van een jump starter of door het overstarten via startkabels. Een andere mogelijkheid is de accu eerst met een acculader op te laden. Als de buitenboordmotor, inboard, waterscooter boot of jetski weer start kan met behulp van een eenvoudige multimeter de laadspanning worden gecontroleerd. 

Stel de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken. Als de motor draait, zal de laadspanning als het goed is tussen de 14 en 14,5 volt liggen. Als de laadspanning te laag is, zal de accu niet of niet voldoende bijgeladen worden. Hierdoor lijk het dat de accu stuk of slecht is, terwijl het probleem bij de dynamo (diodebrug) ligt. Ook kan er teveel spanning worden geladen. In dit geval ligt het probleem ook bij de dynamo (spanningsregelaar). Door een te hoge laadspanning kan ook de accu zelf stuk gaan.

Het controleren van de accu zelf

Als een accu stuk is, hoeft het niet zo te zijn dat deze helemaal geen spanning meer geeft en dus helemaal niets meer doet. Een accu kan ook voor een gedeelte afgezwakt zijn, waardoor ook na het opnieuw opladen van de accu niet de volledige capaciteit geleverd kan worden. Het vaststellen van de conditie van de accu kan helaas niet met een eenvoudige multimeter maar zal met een accu tester gemeten moeten worden.

Bij de oudere accu’s waarbij via vuldoppen het accuzuur bijgevuld kon worden testen men deze in het verleden met een accu tester voorzien van een warmte element. Om de stres test te doorstaan moest de accu volledig worden opgeladen. Tijdens het testen werd de accu maximaal belast. Door het aflezen van de spanningsmeter en te kijken naar het accuwater kon men de kwaliteit van de accu bepalen. Als de spanning te ver terugliep en bij bepaalde cellen het accuwater begon te borrelen duiden dit op een slechte kwaliteit (conditie) van de accu.

Accu demonteren/verwijderen

De accu is over het algemeen vrij toegankelijk. Deze bevindt zich in de meeste gevallen achter in de boot. Bij een waterscooter in het midden bij de motor en sommige gevallen achter. De accu zit buiten de + en – kabels ook vast tegen het verschuiven van de accu. Om de accu te kunnen verwijderen moeten soms ook andere onderdelen worden verwijderd. Bij het verwijderen van de accu kabels moet eerst de – klem en vervolgens de + klem worden verwijderd.

Accutips voor waterscooter en Jetski's

Om het vaarplezier niet te laten bederven adviseren wij bij waterscooters en jetski's de accu ieder 2 jaar te vernieuwen. De accu krijgt het behoorlijk te verduren met al dat gespring over de golven.