Het probleem: Buitenboordmotor of inboard motor doet het niet meer.

Wanneer je buitenboordmotor of inboard opeens niet meer start dan kan dat verschillende oorzaken hebben. In dit artikel proberen we je zo goed mogelijk op weg te helpen om het startprobleem weer te verhelpen.

Werking van de motor

Het motorblok van een buitenboordmotor of inboard is o.a. opgebouwd uit een cilinder, zuiger en carburateur. In de cilinder komt een brandbaar mengsel terecht welke door middel van een bougie tot ontploffing wordt gebracht. Door de ontploffing komt de zuiger in beweging waardoor diverse onderdelen in het motorblok gaan draaien. Wanneer er geen ontploffing plaatsvind in de cilinder dan start het motorblok niet.

 

Brandbaar mengsel

In de cilinder moet een brandbaar mengsel terecht komen welke tot ontploffing wordt gebracht. Dit mengsel bestaat uit brandstof (benzine) en lucht (zuurstof). Deze 2 ingrediënten worden in de carburateur met elkaar vermengd. Door de zuiger in beweging te brengen, dit kan met de kickstarter of de startmotor, wordt de brandstof de cilinder ingezogen. De ontsteking moet vervolgens zorgen dat het mengsel tot ontploffing wordt gebracht. Is de verhouding tussen brandstof en lucht niet goed genoeg dan komt er geen ontploffing tot stand en start de buitenboordmotor of inboard niet.

Werking van de ontsteking

Er zijn 3 onderdelen die tot de ontsteking behoren. Dit is de CDI, de bobine en de bougie. De CDI regelt het tijdstip van de ontsteking. De bobine zet de puls van de CDI om in een hoge voltage. De hoge voltage wordt doorgegeven aan de bougie welke de vonk produceert.

Voor de hand liggende problemen

Start de Buitenboordmotor of inboard niet? Volg dan de volgende stappen. Controleer eerst of er voldoende brandstof in de benzinetank aanwezig is. Een benzinemeter hoeft namelijk niet altijd de juiste informatie weer te geven. Zet vervolgens het sleutelcontact op AAN. Gebruik de Trekstarter en trek een aantal malen krachtig. Heeft u een startmotor dan hoef je uiteraard niet de trekstarter te gebruiken. Lost dit niets op, lees dan hieronder verder.

buitenboordmotor of inboard start niet: Ontstekingsprobleem

Start de Buitenboordmotor of inboard niet dan kan dit een ontstekingsprobleem zijn. De CDI, bobine en bougie behoren tot de ontsteking. Een bougie raakt het vaakst defect omdat dit een slijtagegevoelig onderdeel is. De bougie heeft een beperkte levensduur en kan dus versleten of stuk zijn. Is hij versleten dan kan hij nog wel vonken maar is de vonk te zwak om het brandstofmengsel te ontbranden. Een bougie vervangen is redelijk eenvoudig en niet kostbaar. Gemiddeld kost dit 5,- euro wanneer je dit zelf doet. Bougie kopen? Let er op dat er verschil zit tussen een 2-takt en 4-takt bougie. Mogelijke symptomen van een ontstekingsprobleem zijn dat het motorvermogen afneemt, de Buitenboordmotor of inboard start slecht of de motor stottert. Ook de bougiekabel, de bougiedop en het massacontact van de bobine kunnen een startprobleem veroorzaken.

Bougiecheck: Wil je weten of de bougie wel een vonk maakt dan kun je de bougiekap verwijderen, de bougie losdraaien, de bougiekap terugplaatsen en het schroefdraad tegen de cilinder aanhouden. Pas wel op dat je zelf niets aanraakt aan metalen delen omdat je een flinke schok kunt krijgen!

 

Inboard of buitenboordmotor start niet: Brandstofmengsel probleem

Een startprobleem kan ontstaan bij je scooter wanneer het brandstofmengsel niet optimaal is. Dit betekent dat de verhouding tussen brandstof en zuurstof niet goed is waardoor het niet met behulp van een vonk (van de bougie) tot ontploffing gebracht kan worden.

De carburateur mengt brandstof en lucht tot een brandbaar mengsel. Gaat hierin iets niet goed dan start de scooter niet meer.

De lucht komt via een luchtfilter binnen. Het luchtfilter kan vervuild zijn geraakt. Het luchtfilter en luchtfilterhuis reinigen of het luchtfilter vervangen kan soms tot een oplossing leiden.

De benzine komt via een benzineslang in de carburateur terecht. In de carburateur zit een sproeier. Dit is een kleine opening welke wel eens verstopt kan raken. Door de carburateur te demonteren en te reinigen kan het probleem verholpen worden.

Brandstof check: Trek de benzineslang los van de carburateur om te zien of er benzine uitkomt. Geen benzine? Leiding/slang/Brandstoffilter verstopt, geen benzine in de tank of kraan is dicht.

Startmotor zit vast

Zit de kickstarter vast en maakt de startmotor geen of een vreemd geluid, dan kan het zijn dat de zuiger in de cilinder is vastgelopen. Heb je geluk dan hoef je slechts de zuigerveren te vervangen. Heb je pech dan moet je een nieuwe zuiger + zuigerveren + cilinder kopen. Kortom een zuiger kit.

 

Weinig compressie

Wanneer de zuigerveren versleten zijn dan kan dit ook een oorzaak zijn van slecht of niet starten. Door de zuigerveren te vervangen kun je dit probleem weer oplossen. Vaak neemt het motorvermogen af wanneer de zuigerveren versleten zijn.

Compressie check: Verwijder de bougiedop van de bougie en draai de bougie los. Houd je vinger op de opening van het bougiegat. Wanneer je de kickstarter of elektrische start gebruikt dan moet je merken dat de opening vacuüm trekt. Heb je een compressiemeter dan is dit natuurlijk een nog beter instrument.

buitenboordmotor of inboard start niet of slecht | Overige oorzaken

Hieronder tref je nog een korte lijst met overige problemen en oplossingen:

  • Buitenboordmotor of inboard start slecht -> carburateur afstellen
  • Buitenboordmotor of inboard start slecht -> soms accu probleem
  • Buitenboordmotor of inboard start slecht -> choke werkt niet goed
  • Buitenboordmotor of inboard start slecht of niet -> probleem oliepomp (2-takt)
  • Buitenboordmotor of inboard start slecht of niet -> membraam sluit niet goed

Buitenboordmotor of inboard start niet -> probleem startonderbreker