Deze is nog niet eens zo oud. Hij bestaat op de kop af 110 jaar. De uitvinding wordt toegeschreven aan ene Ole Evinrude. Bekende naam, zult u zeggen, en u heeft gelijk. ‘Envinrude’ bestaat nog steeds als merknaam. Envinrude buitenboordmotoren worden gemaakt door BRP, een innovatieve motorenfabriek uit Canada, met fabrieken in de VS, Mexico, Finland en Australië. Ook wij voeren onderdelen van dit historische merk in ons assortiment.

Ole Envinrude bouwt eerste buitenboordmotor

Ole Andreassen Aaslundeie, geboren in Noorwegen, emigreert in 1881 met zijn ouders naar Amerika, waar hij opgroeit op een boerderij in de staat Wisconsin. De nieuwe achternaam die hij in de VS aanneemt – Evinrude – is een herinnering aan de boerderij waar zijn moeder is geboren. Ole is zestien jaar als hij vanuit de ouderlijke boerderij naar Madison vertrekt om te werken in een machinewerkplaats. Naast zijn werk studeert de ambitieuze jongeman bouwkunde.

Na verschillende technische banen in onder andere Milwaukee, Pittsburg en Chivago, besluit Ole met een vriend een eigen bedrijf op te richten: motorfabriek Clemick & Evinrude. Dat is in 1900. Zeven jaar later, in 1907, ontwerpt Evinrude zijn eerste tweecilinder buitenboordmotor van staal en messing. Starten ging met een slinger aan het vliegwiel; de motor liep op benzine. In 1909 sticht de uitvinder zijn eigen Milwaukee Evinrude Motor Company, die in 1912 maar liefst 300 medewerkers in dienst had.

Tweetakt buitenboordmotoren

Evinrude bestiert zijn fabriek maar kort. In 1913 meldt zich een koper en de oprichter en motormaker gaat akkoord met de verkoop van de helft van zijn fabriek, onder de voorwaarde dat hij zich vijf jaar lang afzijdig houdt van buitenboordmotoren. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ole Evinrude blijft broeden op verbeteringen aan zijn oorspronkelijke ontwerp.

Hij ontwikkelt een nieuwe buitenboordmotor van lichtgewicht aluminium. Ook dit is een tweetakt. Deze weegt echter een derde minder dan het eencilinder topmodel van de fabriek die hij voor de helft verkocht, en heeft 50 procent meer vermogen. Een gat in de markt, dus. Om hiervan te profiteren, richt hij samen met zijn vrouw de Elto Outboard Motor Company op. ELTO staat voor ‘Evinrude Twin Light Outboardmotor’. In 1952 streeft de verkoop die van marktleider Evinrude Motor Co voorbij.

De van oorsprong Noorse uitvinder van de buitenboordmotor, Ole Evinrude, zal in die tijd niet hebben beseft dat zijn naam, die hij zelf niet meer als merk kon voeren, nog zo lang als merknaam voor kwalitatieve buitenboordmotoren zou voortleven. Hijzelf overleed in 1943, de productie van buitenboordmotoren viel stil in 1941. Het bedrijf werd voortgezet door zijn broer Ralph die er met een breed assortiment van andere producten een serieuze multinational van maakte.

Van uitvinding tot de evolutie van de buitenboordmotor

Sinds 2001 zijn de merknaam Evinrude en de bijbehorende patenten op buitenboordmotoren eigendom van Bombardier, in 2002 omgedoopt tot BRP (Bombardier Recreational Products). En zo blijkt de uitvinder van de buitenboordmotor tot op de dag van vandaag onsterfelijk, want de producten en onderdelen die zijn naam dragen, zijn nog steeds wereldwijd verkrijgbaar en gewild.

Sinds zijn uitvinding in 1907 maakte de buitenboordmotor een enorme evolutie door, onder meer van tweetakt naar de milieuvriendelijkere viertakt. Ook daar speelde de innovatieve Ole Evinrude een rol in, maar dat is weer een interessant onderwerp voor een volgende keer.