In het beroepsgoederenvervoer over de weg is ‘het nieuwe rijden’ de norm, in de beroepsvaart maakt men werk van ‘het nieuwe varen’. De doelen zijn hetzelfde: besparen op brandstof. Dat is op de eerste plaats belangrijk om economische redenen, maar ook het milieu profiteert ervan. We kunnen er immers niet omheen: hoe meer benzine we verstoken, hoe meer C02 we de lucht inblazen. En dat moet minder, zoals is vastgelegd in het Klimaatakkoord van Parijs, dat in 2015 door alle grote wereldleiders is ondertekend.

Wat de pleziervaart aan CO2 uitstoot, staat natuurlijk in geen verhouding tot de ‘echte vervuilers’, maar alle beetjes helpen. De afstanden die u met behulp van uw buitenboordmotor aflegt, geven geen aanleiding om u ‘het nieuwe varen’ eigen te maken, maar het is altijd goed om verantwoord om te gaan met uw brandstofverbruik. Goed voor het milieu én goed – zeker niet onbelangrijk – voor uw portemonnee.

Zuinige buitenboordmotor wint terrein

Fabrikanten van buitenboordmotoren komen geregeld met interessante innovaties die vaak gericht zijn op zuiniger en milieuvriendelijker varen. De grootste kentering was natuurlijk de overgang van 2-takt naar 4-takt motoren, die niet alleen zuiniger zijn, maar ook minder lawaai maken en minder trillen. Een nadeel is dat ze zwaarder zijn en dat de techniek geavanceerder is, wat meer onderhoud noodzakelijk maakt. Ook de elektrische motor is in opmars en wat dat betreft mogen we nog veel innovatieve verbeteringen tegemoet zien.

Verantwoord brandstofgebruik begint met de keuze van het type buitenboordmotor. Zoals het bij auto’s al heel gewoon is om bij de aanschaf verbruikscijfers zwaar mee te laten wegen, gaat dat ook bij de aanschaf van een buitenboordmotor een rol spelen. Daarbij staan uw gebruikseisen centraal. Het is een wereld van verschil of u uw boot gebruikt om een goede visstek op te zoeken of dat uw motor voldoende power moet hebben voor de ultieme waterski-ervaring.

Alle beetjes helpen, ook op het water

Laat u bij de aanschaf van een nieuwe buitenboordmotor dus goed voorlichten, op basis van uw gebruikspatronen. Prestaties en betrouwbaarheid blijven essentieel, maar brandstofconsumptie is zeker een factor om mee te nemen. Er zijn geen signalen over ‘sjoemelschandalen’, zoals in de auto-industrie, dus u kunt gerust blindvaren op de specificaties van de fabrikant.

De soort motor die u koopt en zijn bijbehorende verbruiksprestaties kunnen al veel verschil maken. Maar ook zelf kunt u het verschil maken: op het water, door kleine veranderingen in uw vaargedrag of vaarstijl. Dat is helemaal niet zo ingewikkeld. Zorg er allereest voor dat uw onderwaterschip zo schoon mogelijk is. Hoe meer aangroei, hoe meer vermogen u nodig heeft om een bepaalde snelheid te bereiken. Dat kost extra brandstof. Ook een gladde propeller helpt en hoe minder spullen u aan boord meeneemt, hoe zuiniger u vaart. En zorg ervoor dat de motor goed getrimd is.

Andere tips voor het nieuwe varen:

-          Geef nooit in één keer vol gas, maar bouw het toerental rustig op

-          Vaar zoveel mogelijk met dezelfde snelheid

-          Controleer uw buitenboordmotor met regelmaat

Dat laatste is niet alleen belangrijk voor de brandstofconsumptie, maar ook voor de levensduur van uw motor. De techniek wordt steeds verfijnder, dus onderhoud wordt belangrijker. Stel de noodzakelijke vervanging van olie, filters en andere onderdelen niet te lang uit. Ga verantwoord om met brandstof, maar laat uw vaarplezier niet door zuinigheid in de weg zitten!