Ook als u geen vaarbewijs nodig heeft – bij boten die korter zijn dan 15 meter en niet sneller dan 20 km per uur en bij waterscooters die niet sneller gaan dan 20 km p/u – behoort u over voldoende basiskennis te beschikken van wetten, reglementen en veiligheidsmaatregelen op het water. Ook is het goed om aandacht te besteden aan uw veiligheidsuitrusting.

Geen vaarbewijs, geen strenge eisen

Valt u buiten de normen voor een vaarbewijs, dat stelt de wet nauwelijks eisen aan de veiligheidsuitrusting aan boord van uw schip. Reddingsvesten en een brandblusser zijn niet verplicht. Ook hoeft u geen peddels of anker aan boord te hebben, hoewel dat wel handig kan zijn, voor als u onverhoeds motorpech krijgt. Valt u binnen de criteria voor een vaarbewijs, dan zijn reddingsvesten, brandblussers en een dodemansknop verplicht.

Voor uw eigen veiligheid en die van uw passagiers, is het altijd verstandig om een EHBO-trommel of verbanddoos aan boord te hebben en de inhoud ervan geregeld te controleren. Een ongelukje zit immers in een klein hoekje en op het water loop je niet even snel bij een drogist of apotheker binnen. Ook is het goed om wat standaard gereedschap aan boord te hebben, zodat u kleine gebreken aan uw buitenboordmotor zelf kunt verhelpen.

Zorg dat uw buitenboordmotor in goede conditie verkeert

Er kunnen zich op het water situaties voordoen, waarin het uit veiligheidsoverweging noodzakelijk is om een akoestisch signaal af te geven. Stel, u komt met pech aan de buitenboordmotor stil te liggen en er komt een schip recht op u af. Dan kan een luid geluidsignaal – als van een claxon – ongelukken voorkomen. U kunt hiervoor een gastoeter kopen, die werkt op natuurlijk gas. De gastoeter is vooral bekend van de voetbaltribune, maar heeft van oorsprong een nautische functie, die van signaalhoorn.

Om risicovolle situaties te voorkomen, is het belangrijk dat uw buitenboordmotor in goede conditie verkeert. Met goed en tijdig onderhoud en geregelde controle van kwetsbare onderdelen verkleint u het risico dat u stil komt te liggen of op drift raakt. En uiteraard vergroot u uw veiligheid op het water met degelijke stuurmanskunst: een rechte koers en constante snelheid aanhouden; niet harder varen dan in de gegeven situatie verantwoord is; aan de wal en onder smalle bruggen stuurboord houden; aanleggen op veilige plekken en afstand houden tot andere schepen.

Tot slot: wacht met dat scheepsbittertje tot u veilig bent aangemeerd. Ook op het water geldt een maximaal alcoholpercentage van 0,5 promille en de waterpolitie kan een ademtest afnemen!