Hoewel de winters in Nederland nog maar zelden echt streng zijn, blijft het van belang maatregelen te treffen, die maken dat uw buitenboordmotor afdoende beschermd is. Weersinvloeden kunnen immers van negatieve invloed zijn op essentiële buitenboordmotor onderdelen en bij vorst kunnen kritieke onderdelen zelfs kapot vriezen.

De meeste watersportliefhebbers zetten rond deze tijd een punt achter het seizoen en brengen hun buitenboordmotor in opslag. Zelfs als uw buitenboordmotor in een warme, vorstvrije omgeving overwintert, is een winterbeurt vooraf aan te bevelen als u komend seizoen weer direct en zorgeloos plezier wilt hebben van uw boot.

Bescherm de kritieke buitenboordmotor onderdelen

Veel maatregelen kunt u zelf treffen. Wilt u weten waar u vooral op moet letten voor u uw buitenboordmotor in de winteropslag plaatst? Dan kunt u daar ons artikel over het winterklaar maken van uw boot nog eens op nalezen. Bent u zelf niet zo handig of heeft er simpelweg de tijd niet voor, dan is het einde van het seizoen een goede gelegenheid voor een professionele servicebeurt. Scheepsmotorwerkplaatsen hebben het minder druk dan in het seizoen, dus men ziet u graag komen. Vraag wel een prijsopgaaf.

Er zijn natuurlijk booteigenaren die in de winter doorvaren. Denk aan visliefhebbers die er bij weer en wind op uittrekken. De winterse maanden zijn zelfs bij uitstek geschikt om te vissen op snoek en snoekbaars. Is het, als de boot ’s winters wordt gebruikt, verantwoord om de buitenboordmotor erop te laten zitten? En zo ja, wat is dan de beste stand, verticaal, met de ‘staart’ in het water, of opgeklapt?

Voor gevoelige buitenboord onderdelen kan vorst fataal zijn

Om risico’s op schade aan de buitenboord motor te vermijden, is het te allen tijde te ontraden om uw buitenboordmotor ’s winters buiten te laten. Verticaal of opgeklapt maakt in dit geval niet veel uit. De meeste moderne buitenboordmotoren zijn weliswaar voorzien van afloopgaatjes, waardoor zowel het motorblok als het staarstuk in principe in elke positie leeg moet lopen, maar het risico is gewoon te groot.

Iedere winter komen er bij scheepswerkplaatsen schadegevallen binnen van onderdelen die bevroren zijn omdat er toch water in bleef staan, hoe miniem qua hoeveelheid ook. En die schade is meestal niet door de verzekering gedekt. Het beste is dus, ook bij gebruik van uw boot in de winter, om uw buitenboordmotor na gebruik steeds op een vorstvrije plek op te slaan. Heeft u daar echt geen gelegenheid voor, vraag dan aan uw onderhoudsspecialist of hij uw buitenboordmotor zo goed mogelijk winterklaar maakt.

De beste winterstand is verticaal

Sla uw buitenboordmotor als het even kan in verticale stand op. Dat is simpelweg de beste ‘winterstand’. Met een speciale hoes voorkomt u bovendien beschadigingen aan de lak van uw buitenboordmotor. Mocht u in het voorbije vaarseizoen al twijfels hebben gehad over de conditie waar bepaalde onderdelen van uw buitenboordmotor in verkeren, dan is de winterpauze een uitgelezen moment om nieuwe motoronderdelen te bestellen en te monteren. Dan bent u er straks, in het vroege voorjaar, weer helemaal klaar voor.